Per què va sorgir el conductisme?
"El conductisme va sorgir com a
oposició directa a l'èmfasi que havia posat el psicoanàlisi en els impulsos
ocults i inconscients. El problema era que tals impulsos no podien estudiar-se
i quantificar-se, la qual cosa implicava que la psicologia semblava no ser
científica. Al començament del segle XX, John Watson (1878-1958) va exposar
que, per a que la psicologia fos considerada una ciència, els psicòlegs havien
d'examinar solament el que poguessin veure i mesurar: la conducta i no els
pensaments i els impulsos ocults. Segons Watson, si els psicòlegs es centren en
la conducta, s'adonaran que tota la resta es pot aprendre." (Wikipedia)
Llavors,
aquesta teoria va tenir tant d'èxit perquè va ser a partir d'aquest moment en
que la psicologia va començar a tenir un aire més científic, això va permetre
veure els resultats d'una manera més objectiva. Respecte a aquest tema, he de
dir que a mi sempre em dóna més seguretat saber si allò que estic fent, ho
estic fent bé, i poder veure-ho en els resultats de la feina que he elaborat. Però
en la professió de mestre, els resultats de la feina és veuen a llarg termini,
per tant, no es té aquesta seguretat de la que parlem. Però això, no és excusa per
a aplicar certes tècniques i teories que no són adequades per als nostres
alumnes, com per exemple, segons el meu punt de vista, és el conductisme.
Amb
tot això, cal dir que entenem per la definició de la paraula conductisme com el
canvi més o menys permanent de conducta que es produeix com un resultat de la
pràctica. Una altra definició és la que ens aporta el Gran Larousse Català: "teoria
o doctrina empirista que considera la conducta dels individus com a únic
objecte d'estudi de la psicologia".
Així,
l'objectiu principal del conductisme és modificar la conducta d'un individu.
D'aquesta manera, el conductisme considera que la presència o absència de
determinades conductes, tant adequades com disruptives són apreses per
l'individu, conscient o inconscientment en funció dels agents biològics del
passat, els agents biològics els actuals, la història d'aprenentatge de
l'individu i les condicions ambientals momentànies.
CONDICIONAMENT CLÀSSIC
Per
una banda, trobem el condicionament
clàssic que es basa en reforçar l'associació entre un estímul neutre i un
reflex, i d'aquesta manera canviar la conducta d'un individu. El gran
descobridor del condicionament clàssic va ser Pavlov a partir d'un experiment
que va portar a terme donant de menjar al seu gos.
"Al
realitzar l’experiment de la campana Pàvlov, des de l’habitació contigua i a través d’un vidre, va poder observar la
conducta del gos, aplicant els estímuls i valorant les respostes. Abans de
començar l’experiment, Pàvlov va amidar les reaccions de salivació al menjar en
el musell, que va ser considerable, mentre que el gos va salivar molt poc al
ser sotmès a l’estímul del so (toc de la campana). A continuació, va iniciar
les proves de condicionament. Toca la campana estímul
neutral, i immediatament després va
presentar menjar a l’animal estímul incondicionat, amb un interval molt breu. Va repetir aquest parell
d’estímuls moltes vegades durant diverses setmanes, sempre quan el gos estava famolenc. Transcorreguts diversos dies va tocar tan sols la
campana i la resposta de saliva va aparèixer a l’escoltar-se el so, a pesar que
no es va presentar el menjar. La resposta havia quedat condicionada a un
estímul que no havia pogut produir-la prèviament." (Psicologia i
sociologia 1r bat)
A
partir d'aquest experiment de la campana, diversos psicòlegs han emprat aquesta
tècnica per a modificar la conducta en diversos àmbits com és per exemple en
l'àmbit educatiu. Personalment, considero que aquesta tècnica no és molt
correcta, ja que aconsegueixen solucionar el problema momentàniament, però no
definitivament, perquè l'individu no s'adona del procés i per tant, no comprèn
allò que l'ha fet canviar d'opinió. Llavors, si per exemple un infant té fòbia
als ascensors i emprant aquesta tècnica aconseguim llevar-se-la, el problema
només estarà solucionat en aquest aspecte, perquè l'infant en un futur pot
tenir fòbia a altres coses i llavors necessitaria que algú apliqués aquesta
tècnica per a cada fòbia, mentre que si el fem reflexionar sobre el motiu
d'aquesta por fins arribar al punt de partida i raonar els motius pels quals no
s'ha de tenir por, l'infant pot acabar relacionant aquella explicació amb
altres situacions de por. Això si, si realment ha entès i comprès allò que se
li ha explicat. Així, crec que els infants han de ser conscients d'allò que
passa per a poder modificar-lo de forma conscient.
Un
exemple de reflexió podria ser un cas del programa de televisió de Hermano
Mayor, on el presentador del programa fa reflexionar als involucrats sobre la
conducta que duen a terme. Però no tan sols al individu en qüestió, sinó també
a aquelles persones del seu ambient més pròxim per a que si es necessari també
canviïn la seva conducta i reflexionin al respecte.
Derivada
del condicionament clàssic existeix la tècnica de dessensibilització
sistemàtica, la tècnica d'exposició d'imaginació i la tècnica en viu.
L'exposició en viu consisteix en crear una situació de xoc. Per exemple, si
una persona té por de pujar-se a un ascensor, amb aquesta tècnica el que es
faria és pujar a la persona afectada a un ascensor a una sisena planta
d'altura. En la meva opinió, aquesta estratègia és massa dràstica, inclòs
considero que probablement la persona després de posar en pràctica aquesta
tècnica tindrà encara més por que al principi i pot causar un trauma. En el meu
cas, em va passar quan tenia uns sis anys. Anava a natació amb l'escola, i volien
que aprenguéssim a llençar-nos de cap a l'aigua. A mi m'encantava nedar, però
sempre m'havia llençat en forma de bomba i de cap no sabia. Quan va arribar el
moment i estava dalt el trampolí, m'estava preparant per a intentar saltar quan
la monitora em va espitjar perquè vaig tardar massa temps. Des d'aquell moment,
cada vegada que provo de llançar-me de cap a l'aigua, mai soc capaç perquè
m'entra una sensació de bloqueig.
L'exposició d'imaginació consisteix en recrear aquelles situacions de por però de
manera imaginaria com podria ser emprant la pissarra digital per a recrear que
s'està dintre d'un avió per exemple o simplement emprant la imaginació. Aquesta
tècnica no és tan dràstica com l'anterior, però crec que si una persona té por
i s'imagina la situació, no es pot solucionar gran cosa, ja que el més probable
és que s'imagini la situació de forma distorsionada.
Per
últim, trobem la dessensibilització sistemàtica. Aquesta és una tècnica que consisteix en dissenyar situacions
que ens vagin apropant lentament i gradualment a l'estímul que genera la
resposta inadequada per aconseguir convertir aquesta resposta en adaptativa.
CONDICIONAMENT OPERANT
"En
el condicionament operant el subjecte aprèn a fer determinades operacions amb
vista a produir un resultat. Aquest aprenentatge permet que el subjecte associï
la realització d'una determinada conducta amb l'obtenció de resultats positius
o negatius. Un estímul que incrementa la freqüència de la conducta que la
precedeix s'anomena reforçador o reforç." (Manel Villar)
En
definitiva, "aquest tipus d'aprenentatge s'anomena operant, perquè
l'animal opera, és a dir, actua sobre el seu entorn per aconseguir el premi o
reforç. A fi d'estudiar aquest fets Skinner va dissenyar un aparell conegut com
gàbia o caixa de Skinner, que és un recinte tancat amb una palanca en una paret
de la gàbia i un dispensador per presentar menjar quan es pressiona la palanca."
(Manel Villar)
condicionament operant from Manel Villar (IES Guillem Catà)
En
Skinner tenia rates a aquesta capsa i va observar com la rata per desesperació
acaba pitjant la palanca per la qual cosa aconsegueix menjar. Així, aquesta
acció es veu recompensada i la rata comença a menjar. Amb aquest fet en Skinner
va trobar una manera de condicionar la resposta, així, afirmava que mentre en
Pavlov treballava amb respostes involuntàries, ell treballava amb respostes
voluntàries.
Posaré un exemple a partir de
l'esquema anterior per a facilitar la seva comprensió. Imaginem que la situació
en que la mestra diu als seus alumnes: Ens hem de rentar les mans! Llavors, els
nens i nenes es renten les mans. En aquest situació, l'expressió "Ens hem
de rentar les mans!" seria l'estímul discriminatori (ED), la resposta
operant que es realitza (R) seria "rentar-se les mans", el reforç
(RF) és la motivació de la mestra i al final s'acabaria convertint en una
tendència, en un hàbit.
PROCEIMENTS PER CONTROLAR I MODIFICAR LA CONDUCTA
Trobem diversos procediments per
a controlar i modificar la conducta segons el conductisme, aquestos serien el
reforç positiu, l'emmollament, l'encadenament, el sistema de direcció de
conducta mitjançant contracte, la supressió de reforç, el sistema d'economia de
fitxes, la sobrecorrecció (sobreprotecció restitutiva, sobreprotecció pràctica
positiva), el temps fora de reforçament (time out), la tutoria d'un company i
el cost de resposta.
Aquell professional que empri
aquestes tècniques ha de tenir molta experiència ja que si s'apliquen malament
empitjoraran la conducta de l'infant. A més, aquestes tècniques només s'haurien
de poder emprar en situacions molt concretes i excepcionals, ja que no són les
més idònies i perquè si s'empren varies vegades, arriba el moment en que perden
l'eficàcia. I llavors, quan realment ens fessin falta emprar-les no serien
efectives, per tant, no hem d'abusar. D'aquesta manera, el que hem de fer
sempre és acompanyar la tècnica que emprem d'una explicació que permeti a
l'alumne participar i tenir la seva pròpia iniciativa sense crear dependència,
i així, l'alumne coneix quin tipus de respostes li podem aplicar. Hem de
destacar que allò que mai s'ha de fer és donar reforç al final de cada tècnica,
perquè això és el gran error. Per a tot això, és necessari parlar amb els pares
per a que segueixin la mateixa línia educativa de l'escola.
APRENENTATGE SOCIAL O VICARI
Les teories d'aprenentatge social o vicari tenen el seu origen en el
conductisme amb el qual comparteix un dels seus principis bàsics:
Si les conseqüències de la
conducta del alumne són recompensants influiran en la repetició d'aquesta
conducta en el futur, però si aquestes són experimentades com a desagradables
la conducta tindrà menys probabilitat de tornar-se a repetir.
Això és veu clarament en la
conducta dels nens i nenes petits/es. Si per exemple s'asseuen de forma
graciosa els adults que l'estén observant l'aplaudiran i llavors la l'infant ho
torna a fer tantes vegades que al final acaba perdent la gràcia. Llavors,
repeteix la conducta perquè aconsegueix l'atenció de les persones que
l'envolten. Llavors, segons l'aprenentatge social o vicari, els nostres
aprenentatges es produeixen pel contacte amb l'entorn mitjançant l'observació i
l'associació.
Segons Albert Bandura, es produeixen quatre processos des que el nen veu
el model d'una altra persona fins que l'aplica o la imita. Aquestos són el
procés d'atenció on el nen tria la informació que li interessa del seu voltant
de forma selectiva, el procés de retenció que és el temps que l'infant retè la
informació en la seva memòria (pot ser a curt o a llarg termini), el procés de
producció i de reproducció motora on el nen va experimentat i practicant per
aconseguir dur a terme la conducta i per últim, el procés de motivació on
s'observa les abalances que rep un altre infant per dur a terme la mateixa
acció. Després d'aquestos processos, l'infant decideix tornar a repetir la
conducta o no.
En el meu cas, jo tinc tres
germans i, a partir de l'observació en la conducta de cadascú i en la resposta
que rebien de la meva mare, jo he anat creant i configurant la meva
personalitat i conducta. Així, quan veia que el meu germà gran feia alguna cosa
que enfadava molt a la meva mare, jo procurava no imitar-lo, però en canvi quan
veia que algun dels meus germans feien alguna cosa que feia riure a la meva
mare, jo procurava repetir-ho.
Llavors, com diu Albert Bandura,
a les respostes que té el nen, es forma un determinisme
recíproc. Aquest depèn de l'ambient, la conducta, els factors cognitius i
els factors personals que influeixen tant en la conducta del nen com en el seu
entorn; els nens no tan sols escullen el que volen fer sinó també on i amb qui
ho volen fer. Per tant, totes aquestes influències seran recíproques, ja que la
conducta dels nens i les reaccions que aquestes desencadenin poden afectar els
seus sentiments respecte a si mateix, les actituds i creences sobre altres coses.
L'aprenentatge vicari i el
determinisme recíproc s'expliquen a la presentació següent:
Presentación1 bandura from bruj5
ZIMMERMAN
En Zimmerman (1989) és un autor
que va aplicar l'aprenentatge vicari de forma més educativa i va treballar
l'aprenentatge autoregular com són les tècniques d'estudi.
Va ser gràcies a la teoria de la
Cognició social de Bandura que va desenvolupar el model de desenvolupament
acadèmic autorregulat. Aquest considera a l'alumne com a participant actiu en
el seu propi procés d'aprenentatge.
D'aquesta manera, la metodologia
que ha d'emparar el mestre ha de permetre a l'alumne ser conscient d' allò que
realment sap fer i, que aquest es pugui autoavaluar i fixar les metes d'allà on
vol arribar sentint-se segur d'ell mateix.
El que podem fer els mestres per
a millorar l'autorregulació és entre d'altres coses, organitzar els materials
de l'aula i adaptar-los a les necessitats de cada infant, planificar els
objectius i metes que volem que els infants assoleixin i repetir la informació
per a que s'emmagatzemi en la memòria a llarg termini dels nostres alumnes per
a que en un futur la puguin recuperar. Per aconseguir tot això, els infants han
d'anar estructurant tots els nous aprenentatges, ja que sense estructura no hi
ha coneixement.
En definitiva, gràcies al
conductisme es va formar una nova corrent educativa anomenada cognitivisme que és
a partir de la qual, es basen moltes de les estratègies educatives que s'empren
avui en dia als centres educatius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada